PAPAMOBIL

25.05.2010 18:13

 PAPAMOBIL

 

Každá návštěva Svatého otce v kterékoliv zemi znamená obrovský počet věřících lidí  na letištích,  náměstích ,stadionech  a areálech, kde je pak slavena mše sv.

Při takovém množství lidi ani osobní stráž nemůže zaručit papežovou bezpečnost.

Dokázal to i atentát v roce  1981, spáchaný na  Jana Pavla II.  Po tomto incidentu byla zavedena  přísná bezpečnostní opatření. Patří k nim i  speciální automobil – papamobil.

 

Dodávání těchto speciálních vozidel se  věnuje už  75 let Daimler Chrysler. První vůz značky  Mercedes dostal v roce 1930  papež Pius  XI.

Poslední model je z roku  2007  a je to Mercedes  Benz  G 500.

Podle odhadu existuje ve světě  asi  50 papamobilů různých značek,  v kterých jezdil papež při návštěvách cizích států.  Tyto vozy zůstaly v hostitelských zemích na památku  jeho návštěvy.

Papamobil Mercedes je tradičně dodáván v bílé barvě. Má dvě oddělené kabiny, jednou běžnou pro řidiče  a spolujezdce a druhou,  vyvýšenou, pro papeže a jeho doprovod.

Od roku 1980 jsou papamobily stavěny na Mercedesu řady G.  Tyto typy mají terénní podvozek, i když je upraven, aby byl pružnější a měkčí. Pro případ poruchy na elektroinstalaci má vůz i rezervní elektrický  okruh. Bezpečnostní skla jsou neprůstřelná.

Papežovo anatomické křeslo je teleskopické  a umožňuje dobrý výhled ven. Kabina má mikrofon,  zesilovač a reproduktory umožňující komunikaci nejen e řidičem, ale i se zástupy venku.   Vnitřní prostor kabiny má osvětlení,  aby byl Svatý otec vidět i  při nočních jízdách .

Mezi věřícími se vůz  pohybuje rychlostí  20 km/hod.

Ve vozovém  parku Vatikánu  je ještě několik druhů a  značek vozů,  mimo jiné i  papamobil značky  Fiat,  který je užíván pro průjezd Svatého otce mezi věřícími na svatopetrském náměstí v vŘímě.

 

Úplně první papežský speciál byl otevřený náklaďák   Star  660 M2 užitý  při návštěvě Svatého otce v Polsku v roce  1979

Zpět