PAPAMOBIL
25.05.2010 18:13PAPAMOBIL
Každá návštěva Svatého otce v kterékoliv zemi znamená obrovský počet věřících lidí na letištích, náměstích ,stadionech a areálech, kde je pak slavena mše sv.
Při takovém množství lidi ani osobní stráž nemůže zaručit papežovou bezpečnost.
Dokázal to i atentát v roce 1981, spáchaný na Jana Pavla II. Po tomto incidentu byla zavedena přísná bezpečnostní opatření. Patří k nim i speciální automobil – papamobil.
Dodávání těchto speciálních vozidel se věnuje už 75 let Daimler Chrysler. První vůz značky Mercedes dostal v roce 1930 papež Pius XI.
Poslední model je z roku 2007 a je to Mercedes Benz G 500.
Podle odhadu existuje ve světě asi 50 papamobilů různých značek, v kterých jezdil papež při návštěvách cizích států. Tyto vozy zůstaly v hostitelských zemích na památku jeho návštěvy.
Papamobil Mercedes je tradičně dodáván v bílé barvě. Má dvě oddělené kabiny, jednou běžnou pro řidiče a spolujezdce a druhou, vyvýšenou, pro papeže a jeho doprovod.
Od roku 1980 jsou papamobily stavěny na Mercedesu řady G. Tyto typy mají terénní podvozek, i když je upraven, aby byl pružnější a měkčí. Pro případ poruchy na elektroinstalaci má vůz i rezervní elektrický okruh. Bezpečnostní skla jsou neprůstřelná.
Papežovo anatomické křeslo je teleskopické a umožňuje dobrý výhled ven. Kabina má mikrofon, zesilovač a reproduktory umožňující komunikaci nejen e řidičem, ale i se zástupy venku. Vnitřní prostor kabiny má osvětlení, aby byl Svatý otec vidět i při nočních jízdách .
Mezi věřícími se vůz pohybuje rychlostí 20 km/hod.
Ve vozovém parku Vatikánu je ještě několik druhů a značek vozů, mimo jiné i papamobil značky Fiat, který je užíván pro průjezd Svatého otce mezi věřícími na svatopetrském náměstí v vŘímě.
Úplně první papežský speciál byl otevřený náklaďák Star 660 M2 užitý při návštěvě Svatého otce v Polsku v roce 1979
———
Zpět