MONITOR VII/1
19.01.2010 15:19Začíná svatojakubský rok. Svatojakubská cesta znovu ožívá
V době, kdy se evropský liberální establishment snaží vytěsnit z doku-
mentů Evropské unie jakoukoli zmínku o Bohu, putují ročně deseti-
tisíce lidí ke hrobu apoštola Jakuba. Kéž by tento návrat ke středově-
ké tradici přinesl i hlubší náboženské oživení u nás i v celé Evropě.
Každý rok, v němž svátek svatého apo-
štola Jakuba připadá na neděli, vyhla-
šuje španělské Santiago de Compostel-
la „Svatojakubský rok“. Na silvestrov-
ské odpoledne otevřel arcibiskup Julian
Barrio Barrio „svatou bránu“ katedrá-
ly a pak se při mši četlo poselství Bene-
dikta XVI. Bráně se také říká „brána od-
puštění“ a je ozdobena nápisem Venient
omnes gentes et dicent gloria tibi Domine
– Přijdou všechny národy a řeknou „slá-
va Tobě, Pane“.
Papež ve svém poselství napsal, že
„tato dlouhá poutní cesta vypovídá o du-
chovních kořenech starého kontinentu: je
vytvořena nadšením víry, pokáním, po-
hostinností, uměním a kulturou“.
V moderní době zájem o pouť do
Compostelly ochabl; až ve třicátých letech
minulého století ji oživili mladí Španělé
v reakci na protikatolický teror v zemi.
Prudký vzestup zájmu začal ale až v se-
dmdesátých a osmdesátých letech a stále
stoupá: právě v době, kdy se evropský li-
berální establishment snaží vytěsnit z do-
kumentů Evropské unie jakoukoli zmín-
ku o Bohu, putují ročně desetitisíce lidí
ke hrobu apoštola Jakuba (ve svatých ro-
cích přesahuje počet sto tisíc poutníků).
Letos Církev počítá s ještě větším po-
čtem lidí než v roce 2004, kdy přišlo té-
měř 180 tisíc poutníků. (Ve středověku
sem ale přicházelo kolem půl milionu
poutníků ročně.)
U nás oživila zájem o svatojakubskou
pouť kniha malířů Ivana Kolmana a Jiří-
ho Šťourače, kteří vyrazili na pěší pouť
přímo z Čech. Do Compostely už vy-
razilo mnoho mladých lidí, ale také na-
příklad důchodkyně ze západočeských
Kladrub, která ušla pěšky celou cestu.
Kéž by tento návrat ke středověké tra-
dici přinesl i hlubší náboženské oživení
u nás i v celé Evropě.
Michaela Freiová
(s využitím materiálů Kathnet)
převzato z týdeníku Monitor VII/1
———
Zpět